Vanliga frågor

NÄR LÖPER LEASINGTIDEN UT?

Avtalet löper i det antal månader som anges i ditt leasingavtal. Eftersom leveransmånaden inte ingår i leasingavtalets löptid, påbörjas leasingavtalet den 1:e i månaden efter. Den totala leasingperioden är alltså något längre än det som anges i leasingavtalet.

NÄR SKA JAG LÄMNA TILLBAKA BILEN TILL ÅTERFÖRSÄLJAREN?

Bilen ska återlämnas senast den sista arbetsdagen i samma månad som leasingavtalet går ut.

VARFÖR ÄR FÖRSTA FAKTURAN PÅ ETT HÖGRE BELOPP ÄN DET SOM STÅR I AVTALET?

På första fakturan ingår dels innevarande månads avgift men även de dagar du haft bilen i leveransmånaden s.k. interimsavgift.

Exempel, din bil levereras 15 januari. Januari är således din leveransmånad. Din avtalsperiod börjar då 1 februari. Du kommer att debiteras för perioden 15 - 31 januari (interimsavgift) samt avgiften för den första avtalsmånaden (februari) på den första fakturan. Denna faktura skickas ut i början av första avtalsmånaden som då blir februari.

VAD ÄR INTERIMSAVGIFT?

Avtalet löper i det antal månader som anges i ditt leasingavtal. Eftersom leveransmånaden inte ingår i leasingavtalets löptid, påbörjas leasingavtalet den 1:e i månaden efter.

Interimsavgiften gäller för de dagar du haft bilen i leveransmånaden.

Exempel, din bil levereras 15 januari. Januari är således din leveransmånad. Din avtalsperiod börjar då 1 februari. Du kommer att debiteras för perioden 15 - 31 januari (interimsavgift) samt avgiften för den första avtalsmånaden (februari) på den första fakturan. Denna faktura skickas ut i början av första avtalsmånaden som då blir februari.

KAN JAG ÅKA UTOMLANDS MED BILEN?

Du kan resa fritt inom Norden. Ska du resa utanför Norden men inom Europa, behövs ett skriftligt intyg från Mitsubishi Privatleasing. Kontakta vår kundtjänst för vidare information på [email protected]

INGÅR BILFÖRSÄKRING?

Ja, en halvförsäkring från Trygg-Hansa utformad speciellt för din Mitsubishi ingår som en obligatorisk del i månadskostnaden. Utöver detta har bilen också 3 års vagnskadegaranti och Mitsubishis assistanspaket MAP, vilket innebär att bilen är helförsäkrad och att du har tillgång till vägassistans under hela leasingperioden. Se specifikation för försäkringen här.

VAD HÄNDER OM JAG KÖR MER ÄN MIN VALDA KÖRSTRÄCKA?

Övermil faktureras vid återlämnandet enl. den övermilskostnad som finns angivet på leasingavtalet (13 kr per mil). I avtalet för 18 månader ingår 3 000 mil och i avtalet för 24 månader ingår 4 000 mil

KAN JAG LÄMNA TILLBAKA BILEN UNDER MIN LEASINGPERIOD?

Ja, det är möjligt. Se paragraf 10 i ditt leasingavtal från Mitsubishi Privatleasing för fullständiga villkor.

VAD HÄNDER NÄR JAG FÅR P-BOT ELLER TRÄNGSELSKATT?

Alla skatter och avgifter i samband med användandet av bilen såsom skatt, trängselavgift, bränsle, parkeringsavgifter, p-bot etc bekostas av kunden.

VARFÖR HAR JAG FÅTT TVÅ FAKTUROR SAMTIDIGT PÅ MIN NYA LEASINGBIL?

Det är för att avgiften betalas i förskott. Du har fått en faktura för dels nuvarande månad men även för den kommande.

BETALAR JAG LEASINGAVGIFTEN I FÖRSKOTT ELLER I EFTERSKOTT?

Leasingavgiften betalas i förskott.

HAR NI E-FAKTURA?

Vi kan i dagsläget inte erbjuda E-faktura. Vi kan erbjuda autogiro.

OM JAG FÅR SKADOR PÅ BILEN, VAD HÄNDER DÅ? ÄVEN KALLAT ONORMALT SLITAGE.

Kund står för all onormal slitage enl. skötselguide Besiktning av fordon sker vid återlämnandet.

KOMMER DET ATT TILLKOMMA NÅGRA KOSTNADER?

Det som kommer att tillkomma i form av kostnader är:

- Uppläggningsavgift 595 kr på din första faktura från Mitsubishi Privatleasing

- Fakturaavgift på 55 kr/månad. Vid autogiro är denna kostnad 39 kr/månad

- Vägtrafikregisteravgift och skyltavgift på 245 kr från Transportstyrelsen

- Årlig fordonsskatt från Transportstyrelsen på 360 kr per år

VAD KOMMER MIN FORDONSSKATT ATT VARA?

Mitsubishi Outlander PHEV Business X - 360 kr/år.

VAD INGÅR I SERVICEAVTALET?

Serviceavtalet täcker underhållsservice av bilen under den aktuella leasingperioden enligt tillverkarens serviceprogram och hos auktoriserade Mitsubishi Motors verkstäder. Serviceavtalet täcker inte eventuella reparationer eller slitagadelar som däck, vindrutetorkare etc..

Det är du som leasingtagare som är ansvarig för att boka tid för service enligt servicebokens intervaller, 1 år eller 20 000 km (det som inträffar först).

Det kan innebära en stor kostnad för dig om du missar ett servicetillfälle – säkerställ därför att bilen alltid servas i enlighet med tillverkarens serviceprogram och på en auktoriserad Mitsubishi Motors verkstad. Service som inte utförts inom rätt tid eller kilometerintervall kan leda till att bilens garantier inte längre är giltiga. Kostnader för bortfallna garantier kommer att debiteras.

Detaljerad information om skötsel och underhåll hittar du även i bilens Garanti- och Servicebok samt Instruktionsboken. Där kan du också se när det är dags för nästa service avseende tid och körsträcka.

Kom ihåg att du alltid kan höra av dig till din återförsäljare om du vill veta något utöver det som står i bilens servicefolder om bilens skötsel och underhåll.

Serviceboken måste vara komplett ifylld så att det framgår att bilen servats regelbundet enligt tillverkarens rekommendationer.

Alla eventuella reparationer, glas- och lackeringsarbeten ska utföras fackmässigt.

MAP VÄGASSISTANS

Statistiken vad gäller tillförlitlighet är imponerande för Mitsubishifordon, men skulle du någonsin behöva hjälp i händelse av haveri, olycka, stöld eller vandalism- så finns vi här, 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, var du än befinner dig. Ring nedanstående nummer så hjälper vi dig. Du kommer att täckas av Mitsubishis assistanspaket (MAP) så länge din garanti gäller.

Ring Mitsubishi assistans på telefon 020-23 50 23. Befinner du dig utomlands ringer du +46 8 655 88 85